Kwaliteitshandboek

De RVT-kwaliteitsbepalingen zijn beperkter dan de bepalingen die voortvloeien uit de sectoriele minimale kwaliteitseisen. De RVT-kwaliteitseisen treden echter wel vroeger in voege, namelijk op 1 oktober 2002, dan de eisen die voorvloeien uit het kwaliteitsdecreet die op 1 januari 2005 operationeel moeten zijn.

Vl. Gem.

RVT

1. Inleiding

1.1. Inhoudsopgave

1.2. Algemene inlichtingen

1.3. Toelating voor de gemachtigden

X

X

X

X

2. Kwaliteitsbeleid

2.1. Opdrachtsverklaring en visie en waarden

2.2. Hulp– en dienstverleningsaanbod

X

X

X

3. Kwaliteitssysteem

3.1. Conditionele elementen

3.1.1. Organogram

3.1.2. Functiebeschrijvingen 

           waarvan hoofdverpleegkundige en coördinerend geneesheer

3.1.3. Overleg– en communicatiekanalen

X

X

X

X

 

X

 

 

 

 

X

3.1.4. Middelen: personeel, budget en kwaliteitsmethodieken

           waarborging van de continuïteit van de zorg

3.1.5. Vormingsbeleid

           Vormingspolitiek, aangepast aan elk type van personeel 

           Vorming m.b.t. palliatieve zorg

X

 

X

 

X

 

X

X

3.2. Operationele elementen

Primaire processen

3.2.1. Procedure voor onthaal en opname

           Individueel administratief dossier

3.2.2. Procedure voor planning en organisatie van de begeleiding, verzorging en ver- pleging (inclusief palliatieve zorg)

           Inclusief: - zorgstandaarden inzake doorligwonden en hygiëne

                             - verzorgingsdossier

                             - registratie van doorligwonden en infecties

3.2.3. Procedure voor doorverwijzing

3.2.4. Procedure voor vrijwillig ontslag, verplicht ontslag en overlijden

3.2.5. Procedure voor het verwerven en doorgeven van informatie mbt de gebruiker

3.2.6. Klachtenprocedure

3.2.7. Procedure voor het vanuit een klachtenanalyse komen tot correctieve en preventieve maatregelen

3.2.8. Procedure voor collectieve inspraak van de gebruiker mbt de algemene werking

           inclusief: aanwezigheid familie op de bewonersraad

3.2.9. Procedure voor het evalueren van de hulp– en dienstverlening door gebruikers

 

X

 

X

 

 

 

 

X

X

X

X

X

 

X

 

X

 

 

X

X

 

X

X

X

 

 

 

X

 

 

 

X

X

Secundaire processen

3.2.10. Procedure voor bereiding en distributie van voeding

3.2.11. Procedure voor planning en organisatie van de schoonmaak

3.2.12. Procedure voor facturatie t.a.v. de gebruiker

3.2.13. Procedure inzake begeleiding door bedienaren van de eredienst en lekeraadge- vers

 

X

X

X

 

 

 

 

X

Managementprocessen

3.2.14. Procedure voor het bespreken van het functioneren van de medewerkers

3.2.15. Procedure voor het beheren van de documenten van het kwaliteitshandboek

 

X

X

Garantie-elementen

3.2.16. Procedure voor het plannen, uitvoeren en bijsturen van de inhoud van het kwaliteitshandboek

 

X