Sectorale Minimale Kwaliteitseisen
1.GEBRUIKERSGERICHT |
|
Rusthuizen,
dagverzorging en kortverblijf |
|
|
Serviceflats
en woningcomplexen met dienstverlening |
De mate waarin de organisatie, de gebouwen, de materialen, de hulpverleners, de procedures, de werkvoorschriften afgestemd zijn op de specifieke behoeften van de gebruikers van een welzijnsvoorziening, met het oog op hun welbevinden. |
|||||
1.1 Privacy |
|
Elke voorziening maakt duidelijke en aangepaste afspraken met betrekking tot het verwerven en doorgeven van informatie met respect voor de privacy van de gebruiker. |
|
|
Elke voorziening maakt duidelijke en aangepaste afspraken met betrekking tot het verwerven en doorgeven van informatie met respect voor de privacy van de gebruiker. |
1.2 Privacy |
|
Elke voorziening treft schikkingen voor het eerbiedigen van de persoonlijke levenssfeer in de omgang met haar gebruiker. |
|
|
Elke voorziening treft schikkingen voor het eerbiedigen van de persoonlijke levenssfeer in de omgang met haar gebruiker. |
1.3 Waardigheid |
|
De voorziening neemt voor haar hulp- en dienstverlening de waardigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker als uitgangspunt. |
|
|
De voorziening neemt de
waardigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker als
uitgangspunt. |
1.4 Autonomie |
|
De hulp- en dienstverlening stimuleert de eigen mogelijkheden van de gebruiker en respecteert zoveel mogelijk de individuele levensstijl. |
|
|
De
voorziening stimuleert de eigen mogelijkheden van de gebruiker en
respecteert zoveel mogelijk de individuele levensstijl. |
1.5 Inspraak |
|
De voorziening treft de nodige maatregelen voor inspraak in de algemene werking van de voorziening en in de individuele hulp- en dienstverlening. |
|
|
De voorziening treft de nodige maatregelen voor inspraak in de algemene werking van de voorziening. |
1.6 Keuzevrijheid |
|
De voorziening legt de keuzemogelijkheden van haar hulp- en dienstverlening vast en maakt die kenbaar aan haar gebruikers. |
|
|
De voorziening respecteert de keuzevrijheid m.b.t. de facultatieve hulp- en dienstverlening en maakt dit principe kenbaar aan haar gebruikers. |
1.7 Zelfontplooiing |
|
De voorziening schept
kansen tot behoud en/of ontwikkeling van de individuele mogelijkheden van
de gebruiker (o.a. zelfontplooiing, sociale contacten, een aangepast
activiteitenaanbod en een zinvolle tijdsbesteding). |
|
|
|
1.8 Integratie |
|
De gebruiker wordt in staat
gesteld om zijn relaties met zijn sociaal netwerk zoveel mogelijk voort te
zetten en nieuwe relaties te ontwikkelen. |
|
|
|
1.9 Integratie |
|
De bewoners en hun familie worden in staat gesteld hun relatie met elkaar zoveel mogelijk voort te zetten. |
|
|
. |
1.10 Integratie |
|
De gebruiker kan vrij bezoek ontvangen. |
|
|
|
1.11 Huiselijkheid |
|
In samenspraak met de
voorziening en de gebruikers worden de ruimten waar de gebruiker verblijft
zo huiselijk mogelijk ingericht, met het oog op het creëren
van een gevoel van geborgenheid en veiligheid. |
|
|
|
1.12 Geborgenheid |
|
De gebruiker mag rekenen op
een vlot passend antwoord op zijn hulpvragen. |
|
|
De gebruiker kan rekenen op een passend antwoord op zijn vragen. |
1.13 Klachtenrecht |
|
Elke gebruiker, familielid
en medewerker wordt in de
mogelijkheid gesteld om een klacht te uiten over de hulp- en
dienstverlening. Elke voorziening werkt
hiertoe een klachtenprocedure uit en maakt deze kenbaar aan haar
gebruikers en medewerkers. |
|
|
Elke gebruiker, familielid
en medewerker wordt in de mogelijkheid gesteld om een klacht te uiten over
de hulp- en dienstverlening, aangeboden door de voorziening. |
1.14 Klachtenrecht |
|
Op basis van een periodieke
analyse van meerdere en gelijkaardige klachten formuleert de voorziening
correctieve en preventieve maatregelen. |
|
|
Op basis van een periodieke analyse van meerdere en gelijkaardige klachten formuleert de voorziening correctieve en preventieve maatregelen. |
1.15 Informatie |
|
De gebruiker ontvangt de
relevante informatie bij aanmelding en in elke fase van het hulp- en
dienstverleningsproces. |
|
|
De gebruiker ontvangt de relevante informatie bij aanmelding en gedurende het hele verblijf. |
2.
CONTINUITEIT |
|
Rusthuizen,
dagverzorging en kortverblijf |
|
|
Serviceflats
en woningcomplexen met dienstverlening |
De hulp- en dienstverlening van de ouderenvoorziening wordt ononderbroken en in samenhang aangeboden. |
|||||
2.1 Bezetting |
|
De voorziening moet
voldoende en deskundig personeel inzetten om haar doelstellingen te
realiseren. |
|
|
De voorziening moet voldoende en deskundig personeel inzetten om haar doelstellingen te realiseren. |
2.2 Opvolging |
|
De interne en externe hulp-
en dienstverlening wordt opgevolgd, in samenspraak met gebruiker en/of
familie. |
|
|
|
2.3 Doorverwijzing |
|
Indien de voorziening niet
in de aangewezen dienst- en hulpverlening kan voorzien, wordt in
samenspraak met de gebruiker en/of familie doorverwezen. |
|
|
Indien de voorziening niet de aangewezen voorziening
is, wordt in samenspraak met de gebruiker doorverwezen. |
3.
MAATSCHAPPELIJKE AANVAARDBAARHEID |
|
Rusthuizen,
dagverzorging en kortverblijf |
|
|
Serviceflats
en woningcomplexen met dienstverlening |
De
hulp- en dienstverlening wordt aangeboden vanuit in consensus aanvaarde
maatschappelijke waarden en rechten (politieke
en burgerrechten), die minimaal vervat liggen in de grondwet en de
Internationale Verklaring van de Rechten van de Mens. |
|||||
3.1 Rechten |
|
De voorziening neemt de
nodige schikkingen voor het respecteren van de rechten en overtuigingen
van de gebruiker (autochtoon of allochtoon), enerzijds politieke en
burgerrechten en anderzijds de ideologische, filosofische en godsdienstige
overtuiging. |
|
|
De voorziening neemt de
nodige schikkingen voor het respecteren van de rechten en overtuigingen
van de gebruiker (autochtoon of allochtoon), enerzijds politieke en
burgerrechten en anderzijds de ideologische, filosofische en godsdienstige
overtuiging. |
3.2 Inspectie |
|
De voorziening stelt aan de inspectie de gegevens ter
beschikking die aantonen dat voldaan wordt aan de verschillende vigerende
regelgevingen. |
|
|
De voorziening stelt aan de inspectie de gegevens ter
beschikking die aantonen dat voldaan wordt aan de verschillende vigerende
regelgevingen. |
4.
DOELTREFFENDHEID |
|
Rusthuizen,
dagverzorging en kortverblijf |
|
|
Serviceflats
en woningcomplexen met dienstverlening |
De
mate waarin de voorziening haar vooropgestelde doelen realiseert. |
|||||
4.1 Opdrachtsverklaring |
|
Elke voorziening ontwikkelt
een opdrachtsverklaring en maakt die kenbaar
(missie, visie en waarden). |
|
|
Elke voorziening ontwikkelt een opdrachtsverklaring en maakt die kenbaar (missie, visie en waarden). |
4.2 Kernprocessen |
|
Elke voorziening ontwikkelt
en omschrijft de kernprocessen inzake hulp- en dienstverlening op een
systematische manier. |
|
|
Elke voorziening ontwikkelt en omschrijft de kernprocessen op een systematische manier. |
4.3 Evaluatie |
|
De voorziening evalueert op
een systematische manier en op geregelde tijdstippen haar hulp- en
dienstverlening en gebruikt de resultaten hiervan voor de bijsturing. |
|
|
De voorziening evalueert op een systematische manier en op geregelde tijdstippen haar hulp- en dienstverlening en gebruikt de resultaten hiervan voor de bijsturing. |
5.
DOELMATIGHEID |
|
Rusthuizen,
dagverzorging en kortverblijf |
|
|
Serviceflats
en woningcomplexen met dienstverlening |
De hulp- en dienstverlening
en de werking van de ouderenvoorziening wordt op een dermate wijze
verleend en georganiseerd dat de middelen waarover men beschikt zich
verhouden tot de resultaten. |
|||||
5.1 Structuur |
|
Elke voorziening beschikt
over een organogram en een functieomschrijving voor de personeelsleden. |
|
|
Elke voorziening beschikt
over een organogram en een functieomschrijving voor de personeelsleden. |
5.2 Intern overleg |
|
De voorziening organiseert
periodiek en op een gestructureerde wijze intern overleg
omtrent de hulp- en dienstverlening met medewerkers en gebruikers. |
|
|
|
5.3 Extern overleg |
|
De voorziening overlegt of
werkt samen met externe relevante actoren voor de realisatie van haar
doelstellingen en opdrachten. |
|
|
De voorziening overlegt of
werkt samen met externe relevante actoren voor de realisatie van haar
doelstellingen en opdrachten. |
5.4 Personeelskwalificaties |
|
De medewerkers moeten over
de nodige kwalificaties beschikken voor de opdrachten die zij vervullen. |
|
|
De personeelsleden moeten over de nodige kwalificaties beschikken voor de opdrachten die zij vervullen. |
5.5 Vorming |
|
De voorziening ontwikkelt
een vormingsbeleid voor haar personeelsleden. |
|
|
|
5.6 Bespreken functioneren |
|
De voorziening bespreekt
systematisch en op geregelde tijdstippen het functioneren van de
personeelsleden en stuurt bij. |
|
|
De voorziening bespreekt
systematisch en op geregelde tijdstippen het functioneren van de
personeelsleden en stuurt bij. |
5.7 Middelen |
|
De voorziening voorziet in
een accommodatie en de nodige hulpmiddelen, aangepast aan haar doelgroepen
en zorgt voor passend onderhoud ervan. |
|
|
De voorziening voorziet in een accommodatie, aangepast aan haar doelgroep en zorgt voor een passend onderhoud ervan. |
5.8 Financieel beleid |
|
De voorziening voert binnen
de beschikbare middelen een gezond financieel beleid, met het oog op een
verantwoorde hulp- en dienstverlening. |
|
|
De voorziening voert binnen de beschikbare middelen een gezond financieel beleid, met het oog op een verantwoorde hulp- en dienstverlening. |
5.9 Vrijwilligers, stagiairs en studenten |
|
De voorziening ondersteunt
de vrijwilligers, stagiairs en studenten die ze inschakelt. |
|
|
De voorziening ondersteunt de vrijwilligers, stagiairs en studenten die ze inschakelt. |