Privé-kwaliteitskringen

Ziet U ook zachtjesaan de data naar U toekomen waartegen het kwaliteitshandboek voor uw rusthuis niet alleen uitgewerkt moet zijn maar ook aantoonbaar moet functioneren? De RVT’s moeten met bepaalde onderdelen klaar zijn op 1 oktober 2002, de ROB’s dienen tegen 2002 reeds een kwaliteitsplanning in te sturen naar de inspectie.

In onze kwaliteitskringen zijn er momenteel een veertigtal rusthuizen actief bezig om hun kwaliteitshandboek uit te werken en hun organisatie aan te passen. Zij worden deskundig begeleid en krijgen van ieder onderdeel van het kwaliteitshandboek een degelijk uitgewerkt voorbeeld.

Misschien verkiest U liever voor een eigen privé-kwaliteitskring in plaats van uw handboek uit te werken in een groep met een tiental rusthuizen. Vanaf nu kan U bij ons ook terecht voor uw privé-kwaliteitskring.

Een privé-kwaliteitskring komt gedurende twee jaar bijeen (in totaal 20 sessies). Tijdens iedere sessie wordt een deel van het kwaliteitshandboek besproken inclusief het hoe en waarom van de voorbeeldprocedures. Een week voor de volgende sessie stuurt U de door U aangepaste versie van de procedure in voor nalezing en wordt deze bij de aanvang van een nieuwe sessie besproken. Daarna volgt de bespreking over de implementatie van de procedure.

Deze aanpak is zeer resultaatsgericht. Op twee jaar tijd zal U het ongeveer 250 bladzijden tellende kwaliteitshandboek volledig voor uw huis aangepast hebben en kan aan de inspectie de werking aangetoond worden.

Het aantal deelnemers dat U naar de sessies stuurt is wat ons betreft onbeperkt, zolang zij maar medewerker bij U zijn (of met een contract aan uw instelling verbonden zijn).

Mocht de prijs te hoog zijn, dan kunnen deze sessies met maximaal twee andere (door U gezochte en gekozen) rusthuizen georganiseerd worden, zodat de prijs maar één derde bedraagt.

De inhoud van de sessies, zoals weergegeven op de pagina’s 4 en 5 zijn een richtlijn om voor U de inhoud van de verschillende bijeenkomsten samen te stellen.

Praktische afspraken inzake de privé-kwaliteitskringen

Organisatie:

· aantal bijeenkomsten: 20 (niet in de zomermaanden juli en augustus), in principe één per maand tenzij een ander ritme afgesproken wordt, de data worden in gemeenschappelijk overleg vastgelegd;

· duurtijd: telkens sessies van ongeveer 2u30;

· aantal deelnemers: onbeperkt, mits dit werknemers van U zijn of personen die met een contract aan uw organisatie verbonden zijn, voor iedere deelnemer zijn er vormingsattesten voorzien (deze worden eenmaal per jaar verstrekt);

· binnen dezelfde prijs mogen er maximaal drie rusthuizen deel uitmaken van een privé-kwaliteitskring;

· de instelling staat in voor de vergaderinfrastructuur, wij hebben enkel een bord nodig;

· de prijs bedraagt 180.000 BEF exclusief BTW per jaar, met andere woorden deze som is tweemaal verschuldigd, iedere keer bij aanvang van een cursusjaar. Deze prijs is verschuldigd per privé-kwaliteitskring en blijft gelijk ongeacht of er één, twee of drie rusthuizen aan deelnemen

· de begeleider is een consultant met ruime ervaring in rusthuiswerking.

Werkwijze:

· vooraleer de sessies starten wordt met de begeleider een afspraak gemaakt en worden alle praktische schikkingen doorgesproken;

· de planning van de sessies wordt besproken, maar is tussentijds vatbaar voor wijzigingen omwille van aanpassingen aan de specifieke situatie van uw rusthuis (bjj voorbeeld: U beschikt reeds over functiebeschrijvingen zodat hieraan niet veel tijd moet besteed worden, maar een introductiesessie voor alle personeelsleden lijkt meer aangewezen);

· tijdens iedere sessie wordt een onderdeel van het kwaliteitshandboek besproken. Op basis van de (gratis) geleverde CD-ROM met een volledig uitgewerkt praktijkvoorbeeld wordt er onderdeel per onderdeel uitgelegd waarom dit zo opgesteld is;

· er wordt tijdens de sessies bekeken in welke mate de procedures en andere teksten dienen aangepast te worden aan de eigen situatie;

· tot het huiswerk behoort het omschrijven van de voorbeeldtekst naar de eigen situatie, één week vooraleer de volgende sessie doorgaat wordt de herwerkte tekst naar de begeleider doorgefaxt of gemaild;

· de volgende sessie wordt de nieuwe tekst nagezien en besproken. Wanneer een tekst/procedure goedgevonden is, dan kan er gestart worden met de implementatie. Dit wordt in nauw overleg met de begeleider uitgevoerd door de aanwezige kaderleden.

 

Inhoud van de sessies

Inschrijvingsformulier of vraag om inlichtingen