Het kwaliteitshandboek à la carte
Bent U reeds een eind gevorderd met de uitwerking van uw kwaliteitshandboek, dan kan U ook opteren om één of meerdere sessies uit de reeks te volgen.
U bent niet verplicht om alle sessies bij te wonen, maar enkel die sessies over procedures of onderdelen van het kwaliteitshandboek waarvan U nog niet over de nodige uitwerking beschikt.
De werkwijze is als volgt:
aan alle deelnemers wordt een diskette uitgereikt met daarop een voorbeeld van de betreffende procedure en/of onderdeel van het kwaliteitshandboek;
tijdens de sessie wordt uitgelegd hoe de voorbeeldtekst is opgebouwd, waarom bepaalde elementen opgenomen zijn, welke elementen facultatief zijn en welke elementen voorvloeien uit de reglementering;
na de sessie werkt U de tekst om naar uw eigen instelling, U beslist zelf wie U bij deze uitwerking betrekt
deze uitwerking faxt/mailt U naar ons door zodat deze kan nagezien worden door uw begeleider. Deze neemt dan contact (telefonisch) met U op om de uitgeschreven tekst te beoordelen en geeft U raad in verband met noodzakelijke of gewenste bijsturingen. U kan uw begeleider ook verder contacteren voor assistentie bij de implementatie (via telefoon of email).
Op deze wijze ervaart U een grote steun bij de uitwerking van uw kwaliteitshandboek. De begeleiding voor de uitwerking van de procedure en de implementatie is inbegrepen in de prijs van de sessie. Aan alle deelnemers vragen we wel mee te doen aan een benchmarking. Op die manier weten wij hoever U staat met de dienstverlening in uw instelling, is er meteen een “nulmeting” gebeurd (meting van het niveau van dienstverlening bij de start) en krijgt U een vergelijking van het niveau van dienstverlening tussen uw rusthuis en de gemiddelden van andere huizen (individuele gegevens worden niet gepubliceerd).
Antwerpen |
Gent |
|||
sessie 1: klachten |
O |
8 mei 2001 |
O |
9 mei 2001 |
sessie 2: kwaliteitsplanning |
O |
15 mei 2001 |
O |
23 mei 2001 |
sessie 3: doktersbezoek en medicatie |
O |
12 juni 2001 |
O |
13 juni 2001 |
sessie 4: planning van verpleging en verzorging |
O |
26 juni 2001 |
O |
27 juni 2001 |
sessie 5: extra kwaliteitselementen verzorging |
O |
11 september 2001 |
O |
12 september 2001 |
sessie 6: ziekenhuisopname/zorgstandaarden |
O |
25 september 2001 |
O |
26 september 2001 |
sessie 7: beschrijving hulp– en dienstverlening |
O |
9 oktober 2001 |
O |
10 oktober 2001 |
sessie 8: evaluatie hulp– en dienstverlening |
O |
23 oktober 2001 |
O |
24 oktober 2001 |
sessie 9: organogram/functiebeschrijvingen |
O |
6 november 2001 |
O |
7 november 2001 |
sessie 10: missie/visie en waarden |
O |
20 november 2001 |
O |
21 november 2001 |
sessie 11: conditionele elementen |
O |
4 december 2001 |
O |
5 december 2001 |
sessie 12: opnameprocedure |
O |
18 december 2001 |
O |
19 december 2001 |
sessie 13: doorverwijzing, ontslag, informatie |
O |
8 januari 2002 |
O |
9 januari 2002 |
sessie 14: bereiding/distributie voeding |
O |
22 januari 2002 |
O |
23 januari 2002 |
sessie 15: planning/organisatie schoonmaak |
O |
5 februari 2002 |
O |
6 februari 2002 |
sessie 16: toegepaste statistiek 1 |
O |
19 februari 2002 |
O |
20 februari 2002 |
sessie 17: toegepaste statistiek 2 |
O |
5 maart 2002 |
O |
6 maart 2002 |
sessie 18: facturatie aan de gebruiker |
O |
19 maart 2002 |
O |
20 maart 2002 |
sessie 19: animatie/bezoek/religie en pastoraal |
O |
9 april 2002 |
O |
10 april 2002 |
sessie 20: beheer en planning kwaliteitshandboek |
O |
23 april 2002 |
O |
24 april 2002 |