Nieuwe kwaliteitskringen
Is uw kwaliteitshandboek klaar tegen september 2004?
Misreken U niet in de tijdsinvestering!
Geachte Mevrouw, Mijnheer,
Graag informeer ik U over de data van nieuwe kwaliteitskringen die binnenkort van start gaan:
module |
thema |
datum |
opname |
inleiding en wetgeving |
6 oktober 2003 |
opname |
wetgeving + bijbehorende documenten |
27 oktober 2003 |
opname |
opnameprocedure |
3 november 2003 |
verpleging en verzorging |
wetgeving |
24 november 2003 |
verpleging en verzorging |
planning van verpleging en verzorging |
8 december 2003 |
verpleging en verzorging |
doktersbezoek en medicatiebedeling |
22 december 2003 |
verpleging en verzorging |
aandachtspersoon, dossiervorming, palliatieve zorg, ziekenhuisopname, fixatie |
5 januari 2004 |
verpleging en verzorging |
doorverwijzing, ontslag, verwerven en doorgeven van informatie en vertegenwoordiging van de bewoner, bijzondere registraties RVT en zorgstandaarden |
12 januari 2004 |
verpleging en verzorging |
uitloopsessie, herhaling wat onvoldoende begrepen is |
2 februari 2004 |
animatie, kiné, ergo |
wetgeving |
16 februari 2004 |
animatie, kiné, ergo |
animatiekalender, vrijwilligerswerking, procedures interne kiné, interne ergo en externe kiné |
1 maart 2004 |
Door uw deelname aan de kringen bespaart U zich een hoop analysewerk, opzoekingswerk in wetteksten, studietijd rond kwaliteitssystemen, uitwerken van documenten, enzoverder. U krijgt daarenboven een heleboel tips om zo eenvoudig mogelijk te implementeren.
Verder in deze bundel vindt U meer informatie en een inschrijvingsformulier. Heeft U nog meer vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Met de meeste hoogachting,
Ronald De Buck, mba
In iedere module worden volgende zaken over het betreffende thema behandeld:
o vereisten van het kwaliteitshandboek
o implementatie
o informatiebehoeften
o input– en outputnormen
o meten en bewaken
o aansprakelijkheid
o bijbehorende documenten
U ontvangt:
o een voorbeeld van iedere procedure, vooraf uitgewerkt
o uitgewerkte voorbeelden van documenten die meteen op de werkvloer te gebruiken zijn
o de bijbehorende wetteksten
Iedere sessie wordt gegeven door ervaren consultants die net zoals U met de uitvoering in de praktijk te maken hebben.
Bijzondere aandacht wordt gegeven aan volgende wetteksten:
o kwaliteitsdecreet en bijhorend uitvoeringsbesluit (inclusief SMK’s)
o wet op de rechten van de patiënt
o erkenningswetgeving ROB en RVT
o KB 78 betreffende de uitoefening van de gezondheidsberoepen
o norminterpretaties
o privacywetgeving
en dit aan de hand van veel praktijkvoorbeelden. Privacywetgeving en dossiervorming zijn zaken die zeer frequent in de cursus voorkomen.
De opname is een cruciale fase waarin heel goede afspraken tussen klant en rusthuis dienen gemaakt te worden. De klant dient goed geďnformeerd te worden over welke dienstverlening hij wel of niet kan verwachten, het rusthuis dient na te gaan of de klant de verwachte dienstverlening kan krijgen.
Bij opname dient er zeker een analyse of men geen juridische grenzen overschrijdt.
Er komen ook zeer veel documenten bij kijken, zoals:
kennisgeving van de privacywet en wet op de rechten van de patiënt, mentorovereenkomst, verklaring inzake kwaliteitsprocedures, toestemming arts inzake raadpleging eigen dossier, toestemming inzake raadpleging dossiers door de familie, toestemming arts inzake zelfmedicatie, medische gegevens bij opname, multidisciplinair verslag bij opname in RVT, instructies bij nood , therapeutische beperking, ...
De doelstelling van deze module is het werkproces zodanig te organiseren zodat aan iedere bewoner kan gegarandeerd worden dat hij/zij de zorgen en dienstverlening krijgt die hij/zij nodig heeft en wenst (binnen de mogelijkheden van het rusthuis).
We hebben de uitwerking van deze procedure in een aantal deelprocedures uitgesplitst:
o procedure voor planning en uitvoering van de verzorging
o doktersbezoek
o bezoekregister artsen
o medicatiebedeling
o verantwoordelijke op dienst
o aandachtspersoon
o dossiervorming
o palliatieve zorg
o ziekenhuisopname
o bijzondere registraties RVT
o registratie van infecties en doorligwonden en verplichte melding
o zorgstandaarden
o vertegenwoordiger voor de bewoner
o briefingblad
o fixatie
o verpleegkundige handelingen
Volgende procedures komen eveneens aan bod:
o procedure voor doorverwijzing
o procedure voor vrijwillig ontslag, verplicht ontslag en overlijden
o procedure voor het verwerven en doorgeven van informatie m.b.t. de gebruiker
Tal van praktische documenten komen hierbij kijken, zoals zorgplan, medicatiefiche, en bijbehorende registratiefiches, staand orders, communicatieblad met de arts, bespreking zorgplan met de bewoner, wondzorg, medisch journaal, vaccinatiestatus, globaal medisch dossier, ...
Bijzondere aandacht wordt gegeven aan situaties waarbij een bewoner weigert een behandeling te laten gebeuren.
Dit is opgesplitst in volgende procedures:
o Zorgplanning door de kinesist
o Zorgplanning door de ergotherapeut
o Externe paramedici
o Animatieplanning
Een aantal basisprincipes die aangeleerd werden in de vorige modules zijn ook van toepassing, zoals bespreking van het zorgplan met de bewoner, het mentorschap, registratie van gegevens, enzoverder.
De doelstelling van deze procedure is de bewoner die kiné– en ergobehandelingen geven die hij/zij nodig heeft of wenst. Analyse van de zorgvraag bij de klant, kiné– en ergoplanning, communicatie en overleg met de andere diensten, aansprakelijkheid zijn zaken die in deze module aan bod komen.
Extra aandacht wordt gegeven voor de situaties waarbij een paramedicus van buitenuit geraadpleegd wordt.
Onderandere volgende documenten worden besproken: communicatiebladen, beoordeling van de toestand van de bewoner , kinéplan/ergoplan en bijbehorende observatiegegevens, observatiesgegevens, registratie prestaties externe paramedici., bespreking kiné/ergoplan met bewoner / mentor, controlestaat , …
Deze modules kunnen ook als privékring gegeven worden voor één tot drie instellingen samen. U kan zelf een kring met drie instellingen samenstellen. Informeer voor onze speciale voorwaarden hiervoor.
In totaal zijn er tien modules (geen verdere inschrijving verplicht). Wanneer U alle tien de modules volgt en de procedures implementeert, dan heeft U een organisatie die perfect kan aantonen dat uw instelling in orde is met het kwaliteitsdecreet (oud en nieuw). De vervolgmodules gaan door in 2003 tot en met 2006 aan een ritme van één bijeenkomst per maand. De prijs van de eerste drie modules is hoger dan gemiddeld doordat het gebruik van het softwarepakket Qz voor de duur van de cursus inbegrepen is in de prijs.
Inschrijvingsformulier
fax: 09-349 42 21
mail: fimac@pandora.be
Fimac Management Consultants
Klaverbeekstraat 16
9250 Waasmunster
Ja, wij willen werk maken van de invoering van het kwaliteitsdecreet en sluiten daarom aan bij de kwaliteitskringen van Fimac.
Instelling:
Straat:
Postnr: Gemeente:
Contactpersoon:
Wij aanvaarden onderstaande deelnamevoorwaarden.
Datum Handtekening
Alle sessies gaan door van 13u00 tot 17u00 in Residentie Klein Veldeken, Klein Veldeken 12A, 1730 Asse ( www.kleinveldeken.be )
Deelnamevoorwaarden
De prijs bedraagt 2.360,- euro BTW inclusief voor deelname aan de kringen van 6 oktober 2003 tot en met 1 maart 2004 en is betaalbaar bij inschrijving op bankrekening nummer 853-8443729-08 van Fimac Management Consultants, Klaverbeekstraat 16, 9250 Waasmunster (voor O.C.M.W.’s: toezending bestelbon voor deelname).
Voor deze inschrijvingsprijs volgt de instelling drie modules: opname, planning van verpleging en verzorging en planning van kiné, ergo en animatie met maximaal drie (wisselende) deelnemers per sessie. Het totale aanbod omvat 11 sessies verspreid over voormelde periode. Daarna wordt verder per module ingeschreven.
De deelnameprijs omvat volgende dienstverleningen: deelname aan de cursussen (tot drie personen per instelling per sessie), gebruik van het softwarepakket Qz voor opname en zorgplanning voor verpleging/verzorging, kiné en ergo tijdens de duur van de cursus en de CD-Rom met het voorbeeld van kwaliteitshandboek. Verder gebruik van Qz is betalend.
De deelnemende instelling engageert zich tot het plaatsen van een voldoende krachtige PC op de verpleegpost waarop minstens het programma Access 2002 (of Access XP) van Microsoft geďnstalleerd is, dit om het gebruik van Qz mogelijk te maken.