Voorbeeld van een procedure
De Roos |
Datum versie: |
Procedure:
doktersbezoek |
Versie nummer 1.01 |
|
Autorisatie: |
PP 002 - 002 |
Bij een bezoek van de
huisarts deze maximaal van informatie voorzien en ervoor zorgen dat alle
instructies van de huisarts tijdig en correct uitgevoerd worden.
Deze procedure is van
toepassing voor alle bezoeken in het rusthuis van huisartsen en specialisten.
doktersbezoek: ieder
bezoek van of bij een huisarts of specialist, uit te breiden naar paramedici.
- communicatieblad met
de arts;
- bezoekregister artsen;
- medicatiefiche;
- verpleegdossier;
- verpleegbladen
ochtend/middag/avond/nacht;
- observatiegegevens;
- overdrachtenboek;
- medisch dossier.
De verantwoordelijke op
dienst staat in voor de opvolging van deze procedure. De hoofdverpleegkundige
volgt het geheel op.
Iedere arts meldt zich
bij aanvang van het bezoek via het oproepsysteem.
De verantwoordelijke op
dienst overhandigt de dokter het verpleegkundig dossier en wijst de arts
eventueel op notities op het communicatieblad met de arts.
De reden van het
aangevraagde bezoek werd genoteerd op het communicatieblad met de arts door
diegene die het bezoek aanvroeg op het moment van de aanvraag. Verder worden
alle door de dokter gewenste inlichtingen gegeven.
De verantwoordelijke op
dienst begeleidt de dokter bij zijn bezoek op de kamer van de bewoner, tenzij de
arts te kennen geeft dat de verantwoordelijke op dienst hiervan vrijgesteld is.
Na het bezoek van de
arts aan de bewoner werkt de arts het "communicatieblad met de arts"
bij. Hierbij worden specifiek vermeld:
-
medicatievoorschriften;
- voorgeschreven
verpleegkundige en/of verzorgende handelingen;
- voorgeschreven
paramedische handelingen.
De dokter werkt het
bezoekregister artsen bij (zie procedure PP 002-003).
Onmiddellijk na het
bezoek van de huisarts heeft de verantwoordelijke op dienst volgende taken (de
dienst mag niet verlaten worden vooraleer taken met een X gemarkeerd uitgevoerd
zijn, de andere mogen overgedragen aan de volgende verantwoordelijke op dienst
mits in het overdrachtenboek wordt genoteerd):
- in verband met de
medicatie:
* doorfaxen naar de
apotheker van de medicatievoorschriften (X);
* een bewijs van het
doorfaxen alsmede een kopie van het medicatievoorschrift worden bijgehouden in
het centraal archief van de voorschriften, dit wordt daarin geklasseerd na
ontvangst van de medicatie van de apotheker;
* bijwerken van de
medicatiefiche (X) en de aantallen op het bedelingrecipiënt (X)
* bijwerken van de
observatiegegevens, zodat iedereen weet dat de bewoner nieuwe medicatie heeft en
de gevolgen kan observeren (X);
* noteren van de naam
van de bewoner in het overdrachtenboek (X).
* opvolging van de
medicatielevering,
* bijwerken van de reeds
klaargezette medicatie.
Algemene opmerking:
buiten de kantooruren wordt deze procedure enkel gevolgd voor de dringende
medicatie, niet dringende medicatie wordt opgevolgd door de verantwoordelijke op
dienst die 's morgens op dienst komt.
Voor medicatie die 24
uur na de aanvraag nog niet geleverd is wordt een rappeltelefoon aan de
apotheker gegeven, met notitie van het gesprek op de doorgefaxte kopie van het
voorschrift.
- in verband met de
voorgeschreven verpleegkundige/verzorgende handelingen:
* bijwerken van de
verpleegbladen ochtend/middag/avond/nachtverzorging (X);
* bijwerken van de
observatiegegevens, zodat iedereen weet dat voor de bewoner nieuwe handelingen
noodzakelijk zijn en de gevolgen kan observeren (X);
* handelingen die
onmiddellijk dienen te gebeuren (bij voorbeeld bloedafname): coördineren en
opvolgen dat het voorschrift correct uitgevoerd wordt;
* noteren van de naam
van de bewoner in het overdrachtenboek (X).
- in verband met de
voorgeschreven paramedische handelingen:
* doorfaxen van het
voorschrift naar de betrokken paramedicus (X), een bewijs van het doorfaxen
alsmede een kopie van het voorschrift worden bijgehouden in het verpleegdossier
(X);
* bijwerken van de
observatiegegevens, zodat iedereen weet dat voor de bewoner nieuwe handelingen
noodzakelijk zijn en de gevolgen kan observeren (X);
* opvolgen dat de
betrokken paramedicus een aanvang neemt met de voorgeschreven handelingen;
* noteren van de naam
van de bewoner in het overdrachtenboek (X).
- in verband met
voorgeschreven externe doktersbezoeken:
* afspraak maken met de
betrokken specialist (X tijdens kantooruren) en navragen hoelang het onderzoek
zal duren;
* verwittigen van de
persoon die instaat voor het vervoer. Indien gewenst door de betrokken familie
worden deze eveneens verwittigd over bestemming, verwachte duur en doel van de
verplaatsing;
* bewoner inlichten en
verwittigen over bestemming, verwachte duur en doel van de verplaatsing;
* bijwerken van de
observatiegegevens, zodat iedereen weet dat de bewoner naar een specialist moet
en wanneer het bezoek gepland is (X);
* noteren van de naam
van de bewoner in het overdrachtenboek (X).
- bij onmiddellijke
ziekenhuisopname: zie procedure PP 002-009.
Wanneer de
hoofdverpleegkundige op dienst komt, kijkt zij/hij in het bezoekregister na
welke artsen voor welke bewoners geweest zijn en controleert de correcte
opvolging van de bovenstaande procedures. Fouten worden gerapporteerd door
middel van het document in bijlage.
De kwaliteitscoördinator
maakt maandelijks statistieken van vastgestelde fouten.
De Roos |
Datum versie: |
Procedure:
doktersbezoek |
Versie nummer 1.01 |
|
Autorisatie: |
PP 002 - 002 |
Communicatieblad
met huisarts
Naam huisarts:
Betreft bewoner:
Datum |
Vraag/reactie aan
huisarts |
Datum |
Vraag/reactie van
huisarts |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Roos |
Datum versie: |
Procedure:
doktersbezoek |
Versie nummer 1.01 |
|
Autorisatie: |
PP 002 - 002 |
Datum:
Naam:
Vaststelling gedaan
door:
Vastgestelde fout:
De fout heeft zich
voorgedaan op (datum):
Welke actie is
ondernomen teneinde de fout recht te zetten?
Betrokken personeelslid:
Algemene evaluatie:
Acties die in de
toekomst deze fout kunnen vermijden:
Handtekening betrokken
personeelslid voor ontvangst van dit document:
datum:
handtekening:
Kopie:
-
directie
-
kwaliteitscoördinator
-
betrokken personeelslid
©
het kopieerrecht van deze procedure is beschermd, indien U wenst gebruik te
maken van deze procedure, dan dient U eerst met ons contact op te nemen: fimac@pandora.be
De Roos is een fictief rusthuis.
© Fimac Management Consultants