Uittreksel regeerakkoord 2003
(2)Betere en beter toegankelijke gezondheidszorgen
Meerdere recente studies tonen aan dat de gezondheid de eerste bekommernis vormt
van onze burgers. De dekking van ons stelsel van verplichte ziekteverzekering is
breed. En toch blijven er ongelijkheden inzake gezondheid bestaan.
De regering
wil bijgevolg een globaal en coherent gezondheidsbeleid voeren dat voor alle
bevolkingsgroepen een grotere toegankelijkheid tot en een betere kwaliteit van
de gezondheidszorgen waarborgt. Dit vereist ook een duurzame beheersing van de
uitgaven en een optimale besteding van de beschikbare middelen. Een
responsabilisering van alle actoren is vereist en dit binnen de grenzen bepaald
door de keuzevrijheid van de patiënt en de therapeutische en diagnostische
vrijheid van de zorgverstrekkers die op haar beurt ingeperkt wordt door de
limieten van doelmatigheid en wetenschappelijke evidentie (evidence-based
mediecine). Op grond van deze benadering zal de regering met alle betrokken
actoren overleg plegen.
Om aan de
nieuwe noden tegemoet te komen die onder meer door de toename van de
vergrijzing, de nieuwe technieken en de gelijke toegang ontstaan, zal de
regering de uitgaven voor de verplichte ziekteverzekering de komende vier jaar
met 4,5 % per jaar in reële termen laten toenemen. Om deze uitgaven op te vangen
zal de regering onder meer de bijkomende opbrengst van accijnzen tengevolge van
prijsverhogingen van tabaksproducten rechtstreeks toewijzen aan de financiering
van de gezondheidszorgenverplichte ziekteverzekering. Op die manier engageert de
regering zich om de hoogstaande kwaliteit van het huidige stelsel ook in de
toekomst te verzekeren.
Prioritaire aandacht zal daarbij uitgaan naar de zorg voor ouderen (onder
meer door de omschakeling van de bedden in rusthuizenrustoorden, in bedden van
rust- en verzorgingstehuizen),
naar de post-acute en chronische zieken, naar de bevordering van de
eerstelijnszorg (onder meer door een geleidelijke herwaardering van de
intellectuele prestaties van de huisartsen - zoals voor sommige specialisten in
de tweede lijn - en van sommige specialisten, door een betere samenwerking, door
een verhoging van hun activiteit via de echellonering en
door een
betere waardering van het werk van thuisverpleegstersthuisverpleegkundigen),
evenals naar het uitbreiden van het pakket terugbetaalde zorgen (bijvoorbeeld
inzake tandheelkunde, kinesitherapie voor bepaalde pathologieën, de pil voor
jongeren ). Bovendien zal de maximum-factuur worden uitgebreid, onder meer naar
de zelfstandigen toe in het kader van een verplichte verzekering tegen kleine
risico s, evenals naar kosten toe van materialen en van ziekenhuisopnames van
lange duur. De pediatrische maximumfactuur voor kinderen zal gelden tot de
leeftijd van 18 jaar.
De regering is van plan de ontwikkeling van de uitgaven te beheersen binnen de
voorziene groei. Zij zal dit doen door:
-- steeds te streven naar de minst dure oplossing van zorg, wanneer dit sociaal
mogelijk is, en met behoud van de kwaliteit voor de patiënt (eerstelijnszorg
voor de specialist,
thuiszorg
voor opname in het rusthuis,
daghospitalisatie boven klassieke opname);
-- de evaluatie van het voorschrijfgedrag en van de toepassing van technische
prestaties, teneinde de ongerechtvaardigde verschillen tussen medische
praktijken te verminderenuit te schakelen; [na evaluatie van de wet door het
Kenniscentrum waarbij met alle aspecten zal worden rekening gehouden kan de
toepassing van de referentiebedragen in de ziekenhuizen worden verbreed [en/of
versterkt];
-- tariefzekerheid voor de patiënt na te streven, op basis van vaste [en
verplichte] remgelden en van een grotere beheersing van de supplementen;
bovendien zullen de remgelden worden aangepast om tot een juister gebruik van
zorgen aan te zetten; dit zal gebeuren via de invoering van preferentiële
remgelden (bijvoorbeeld om de patiënt er toe aan te zetten eerst een beroep te
doen op de eerstelijnszorg) en door het opnieuw in evenwicht brengen van de
remgelden in de kinesitherapie en de fysiotherapie; bovendien zal een grotere
transparantie, stabiliteit en zekerheid worden nagestreefd inzake de prijzen die
de ziekenhuizen en rusthuizen kunnen aanrekenen;
-- een betere samenwerking tussen de instellingen en de eerstelijnszorgen om de
,,medical shopping af te remmen;
-- het overschakelen in ziekenhuizen en andere verzorgingsinstellingen van een
structurele financiering naar een financiering op basis van pathologieën; de
pathologiefinanciering zal ook worden uitgebreid naar geneesmiddelen,
daghospitalisatie en technische onderzoeken ;
-- de
voortzetting van het overleg met het oog op een forfaitariseren van de
kinebehandelingen in de sector van de rusthuizen;
-- het uitklaren van de juridische verhoudingen tussen de artsen en de
ziekenhuisbeheerders door het afsluiten van nieuwe akkoorden inzake de
financiering van de activiteiten van de ziekenhuizen, het afstaan van erelonen,
de zekerheid en transparantie van de tarieven voor de patiënten en de
versoepeling van de erkennings- en omkaderings-normen in de ziekenhuissector;
-- meer en betere controle op de kwaliteit van de geleverde zorgen en op de
kwaliteit van de geregistreerde medische gegevens; tegelijkertijd zullen een
aantal erkennings- en omkaderingsnormen worden versoepeld, terwijl het
programmatiebeleid inzake welbepaalde zware ziekenhuisdiensten vanuit het
oogpunt van een verbetering van hun kwaliteit, onverminderd zal worden
voortgezet en verstrengd;
-- de uitwassen van de geneesmiddelenpromotie zullen worden aangepakt ; ook
zullen de kosten in de geneesmiddelendistributie beter moeten worden beheerst ;
-- een geprogrammeerde beheersing van het verbruik van geneesmiddelen ; zo zal
onder meer het voorschrijven van moleculen worden mogelijk gemaakt ; ook zullen
de referentieterugbetalingen voor geneesmiddelen worden aangepast, teneinde tot
een grotere concurrentie te komen tussen generieke geneesmiddelen onderling, en
tussen de generieke en de oorspronkelijke medicamenten; daarbij zal er over
gewaakt worden dat de patiënt op een ruime en correcte wijze over het de
betrokken geneesmiddelen geïnformeerd blijft;
-- een externe audit van de prijsvormingmechanismen van medische materialen,
tandprothesen, bandages en orthopedische toestellen; maatregelen zullen worden
genomen voor meer doorzichtigheid van de prijzen en een grotere
prijsconcurrentie;
-- het versoepelen van de procedure voor het openen en het verlengen van het
globaal medisch dossier en het beperken van het voordeel inzake remgeld tot de
raadpleging bij de huisarts die toegang heeft tot dat dossier;
-- de effectieve inwerkingstelling van het kenniscentrum inzake
gezondheidszorgen;
--
het principe van een planning van het aanbod van zorgverstrekkers zal worden
aangehouden;de evaluatie van het huidig systeem van planning van het zorgaanbod
zal geëvalueerd worden op basis van objectieve criteria en dit om te komen tot
een beter evenwicht tussen het aanbod aan zorgen en de noden van de bevolking in
elke gemeenschap;
De regering
wil ook de administratieve lasten die op de zorgverstrekkers wegen, verlichten
zonder te raken aan de efficiëntie van de controle.
Zij zal ook een verzekering regeling invoeren voor de tegen dekking van
uitzonderlijke schadegevallen in de gezondheidszorgen.
(5)Ondersteuning van personen met een handicap
De regering zal er de ondernemingen toe aanzetten meer mindervalide werknemers
in dienst te nemen.
De regering
zal in overleg met de Gemeenschappen en Gewesten een aanzienlijke
vereenvoudiging tot stand brengen van de procedures inzake de terugbetaling van
rolstoelen en de voorwaarden van terugbetaling moderniseren.
(6)Actieve senioren
De aanwezigheid van meer en meer senioren in onze samenleving is een rijkdom.
Steeds meer mensen leven langer. Dit brengt evenwel ook nieuwe kosten met zich
mee. In de pensioenen wordt dit vanaf 2010 duidelijk voelbaar, wanneer de
babyboomgeneratie van na de oorlog de leeftijd van 65 zal hebben bereikt. In de
ziekteverzekering is dit nu reeds het geval, door de toenemende levensduur, de
snelle ontwikkeling van de medische technologie en de stijgende ziektekosten
voor hoogbejaarden.
Naast de algemene maatregelen om de activiteitsgraad te verhogen en de stijgende
kosten van de gezondheidszorgen op te vangen, moeten ook de pensioenen worden
versterkt, maatregelen worden genomen om vervroegde pensionering te ontmoedigen,
de toegelaten arbeid van nieuwe vervroegde gepensioneerden af te remmen of
onmogelijk te maken en de plafonds van toegelaten arbeid van zij die de
wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt verder te versoepelen of definitief
af te schaffen. Deze maatregelen gelden zowel voor werknemers als voor
zelfstandigen rekening houdend met de specificiteit van hun statuutmoet
bovendien de vervroegde uittreding worden afgeremd, moeten ouderen die dat
willen, langer kunnen werken en dienen nieuwe opvangmogelijkheden te worden
geschapen voor zorgbehoevende bejaarden, waardoor zij zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen blijven.
Het verhogen of afschaffen van de beperkte grenzen waarbinnen actieve
gepensioneerden mogen bijverdienen kadert deze visie. Dat is ook het geval voor
de nieuwe kansen die bruggepensioneerden en oudere werklozen in een zogenaamde
Canada Dry zullen krijgen om terug aan de slag te gaan.
(7)Betere pensioenen
De regering zal de financiering van de pensioenen versterken door een maximale
inspanning te leveren voor de tewerkstelling. Op die wijze wordt het draagvlak
voor de sociale zekerheid en de pensioenen in het bijzonder verbreed.
Daarnaast zal de regering :
-- het beleid van regelmatige aanpassingen van de laagste pensioenen verder
zetten; ook zal het stelsel van de inkomensgarantie-uitkering voor ouderen
toegankelijker worden gemaakt;
-- sommige loonplafonds aanpassen voor de berekening van de uitkeringen,
waardoor de twee componenten, solidariteit én verzekering, worden versterkt die
onze sociale zekerheid schragen;
-- aan de sociale partners maatregelen voorstellen die de vervroegde
pensionering uittreding uit de arbeidsmarkt afremmen;
-- de reserves in het Zilverfonds stelselmatig doen toenemen;
-- de eerste pijler in het pensioenstelsel verbeteren, hetgeen voor de loon- en
weddetrekkenden met een bescheiden of modaal inkomen de beste verzekering is
voor het waarborgen van een pensioen dat een terugval van het welvaartsniveau
vermijdt;
-- het vereenvoudigen, zonder dat daar nieuwe middelen moeten worden voor
voorzien, van de pensioenopbouw in de tweede pijler; die vereenvoudiging zal
onder meer slaan op het beter in overweging nemen van de internationale
mobiliteit van werknemers en van het versoepelen van de moeilijk toepasbare
regel dat het pensioen maximaal tachtig procent van het laatste loon mag
bedragen;
-- [in samenhang met de uitbouw van een volwaardig pensioenstelsel zullen de
grenzen voor het vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen optrekken en dit
tot op het niveau van de werknemers worden aangepast tot een gelijkwaardig
niveau zoals dat geldt voor de werknemers;]
-- de mogelijkheid onderzoeken om zijn contractuele ambtenaren een aanvullend
pensioen aan te bieden.
-- de problematiek onderzoeken van de financiering van de pensioenen van de
ambtenaren van de lokale besturen, in overleg met de werkgevers en werknemers.