Uittreksel regeerakkoord 2003

(2)Betere en beter toegankelijke gezondheidszorgen

Meerdere recente studies tonen aan dat de gezondheid de eerste bekommernis vormt van onze burgers. De dekking van ons stelsel van verplichte ziekteverzekering is breed. En toch blijven er ongelijkheden inzake gezondheid bestaan.

De regering wil bijgevolg een globaal en coherent gezondheidsbeleid voeren dat voor alle bevolkingsgroepen een grotere toegankelijkheid tot en een betere kwaliteit van de gezondheidszorgen waarborgt. Dit vereist ook een duurzame beheersing van de uitgaven en een optimale besteding van de beschikbare middelen. Een responsabilisering van alle actoren is vereist en dit binnen de grenzen bepaald door de keuzevrijheid van de patiënt en de therapeutische en diagnostische vrijheid van de zorgverstrekkers die op haar beurt ingeperkt wordt door de limieten van doelmatigheid en wetenschappelijke evidentie (evidence-based mediecine). Op grond van deze benadering zal de regering met alle betrokken actoren overleg plegen.

Om aan de nieuwe noden tegemoet te komen die onder meer door de toename van de vergrijzing, de nieuwe technieken en de gelijke toegang ontstaan, zal de regering de uitgaven voor de verplichte ziekteverzekering de komende vier jaar met 4,5 % per jaar in reële termen laten toenemen. Om deze uitgaven op te vangen zal de regering onder meer de bijkomende opbrengst van accijnzen tengevolge van prijsverhogingen van tabaksproducten rechtstreeks toewijzen aan de financiering van de gezondheidszorgenverplichte ziekteverzekering. Op die manier engageert de regering zich om de hoogstaande kwaliteit van het huidige stelsel ook in de toekomst te verzekeren.

Prioritaire aandacht zal daarbij uitgaan naar de zorg voor ouderen (onder meer door de omschakeling van de bedden in rusthuizenrustoorden, in bedden van rust- en verzorgingstehuizen),
naar de post-acute en chronische zieken, naar de bevordering van de eerstelijnszorg (onder meer door een geleidelijke herwaardering van de intellectuele prestaties van de huisartsen - zoals voor sommige specialisten in de tweede lijn - en van sommige specialisten, door een betere samenwerking, door een verhoging van hun activiteit via de echellonering en door een betere waardering van het werk van thuisverpleegstersthuisverpleegkundigen), evenals naar het uitbreiden van het pakket terugbetaalde zorgen (bijvoorbeeld inzake tandheelkunde, kinesitherapie voor bepaalde pathologieën, de pil voor jongeren ). Bovendien zal de maximum-factuur worden uitgebreid, onder meer naar de zelfstandigen toe in het kader van een verplichte verzekering tegen kleine risico s, evenals naar kosten toe van materialen en van ziekenhuisopnames van lange duur. De pediatrische maximumfactuur voor kinderen zal gelden tot de leeftijd van 18 jaar.

De regering is van plan de ontwikkeling van de uitgaven te beheersen binnen de voorziene groei. Zij zal dit doen door:

-- steeds te streven naar de minst dure oplossing van zorg, wanneer dit sociaal mogelijk is, en met behoud van de kwaliteit voor de patiënt (eerstelijnszorg voor de specialist,
thuiszorg voor opname in het rusthuis, daghospitalisatie boven klassieke opname);

-- de evaluatie van het voorschrijfgedrag en van de toepassing van technische prestaties, teneinde de ongerechtvaardigde verschillen tussen medische praktijken te verminderenuit te schakelen; [na evaluatie van de wet door het Kenniscentrum waarbij met alle aspecten zal worden rekening gehouden kan de toepassing van de referentiebedragen in de ziekenhuizen worden verbreed [en/of versterkt];

-- tariefzekerheid voor de patiënt na te streven, op basis van vaste [en verplichte] remgelden en van een grotere beheersing van de supplementen; bovendien zullen de remgelden worden aangepast om tot een juister gebruik van zorgen aan te zetten; dit zal gebeuren via de invoering van preferentiële remgelden (bijvoorbeeld om de patiënt er toe aan te zetten eerst een beroep te doen op de eerstelijnszorg) en door het opnieuw in evenwicht brengen van de remgelden in de kinesitherapie en de fysiotherapie; bovendien zal een grotere transparantie, stabiliteit en zekerheid worden nagestreefd inzake de prijzen die de ziekenhuizen en rusthuizen kunnen aanrekenen;

-- een betere samenwerking tussen de instellingen en de eerstelijnszorgen om de ,,medical shopping af te remmen;

-- het overschakelen in ziekenhuizen en andere verzorgingsinstellingen van een structurele financiering naar een financiering op basis van pathologieën; de pathologiefinanciering zal ook worden uitgebreid naar geneesmiddelen, daghospitalisatie en technische onderzoeken ;

-- de voortzetting van het overleg met het oog op een forfaitariseren van de kinebehandelingen in de sector van de rusthuizen;

-- het uitklaren van de juridische verhoudingen tussen de artsen en de ziekenhuisbeheerders door het afsluiten van nieuwe akkoorden inzake de financiering van de activiteiten van de ziekenhuizen, het afstaan van erelonen, de zekerheid en transparantie van de tarieven voor de patiënten en de versoepeling van de erkennings- en omkaderings-normen in de ziekenhuissector;

-- meer en betere controle op de kwaliteit van de geleverde zorgen en op de kwaliteit van de geregistreerde medische gegevens; tegelijkertijd zullen een aantal erkennings- en omkaderingsnormen worden versoepeld, terwijl het programmatiebeleid inzake welbepaalde zware ziekenhuisdiensten vanuit het oogpunt van een verbetering van hun kwaliteit, onverminderd zal worden voortgezet en verstrengd;

-- de uitwassen van de geneesmiddelenpromotie zullen worden aangepakt ; ook zullen de kosten in de geneesmiddelendistributie beter moeten worden beheerst ;

-- een geprogrammeerde beheersing van het verbruik van geneesmiddelen ; zo zal onder meer het voorschrijven van moleculen worden mogelijk gemaakt ; ook zullen de referentieterugbetalingen voor geneesmiddelen worden aangepast, teneinde tot een grotere concurrentie te komen tussen generieke geneesmiddelen onderling, en tussen de generieke en de oorspronkelijke medicamenten; daarbij zal er over gewaakt worden dat de patiënt op een ruime en correcte wijze over het de betrokken geneesmiddelen geïnformeerd blijft;

-- een externe audit van de prijsvormingmechanismen van medische materialen, tandprothesen, bandages en orthopedische toestellen; maatregelen zullen worden genomen voor meer doorzichtigheid van de prijzen en een grotere prijsconcurrentie;

-- het versoepelen van de procedure voor het openen en het verlengen van het globaal medisch dossier en het beperken van het voordeel inzake remgeld tot de raadpleging bij de huisarts die toegang heeft tot dat dossier;

-- de effectieve inwerkingstelling van het kenniscentrum inzake gezondheidszorgen;

--
het principe van een planning van het aanbod van zorgverstrekkers zal worden aangehouden;de evaluatie van het huidig systeem van planning van het zorgaanbod zal geëvalueerd worden op basis van objectieve criteria en dit om te komen tot een beter evenwicht tussen het aanbod aan zorgen en de noden van de bevolking in elke gemeenschap;

De regering wil ook de administratieve lasten die op de zorgverstrekkers wegen, verlichten zonder te raken aan de efficiëntie van de controle. Zij zal ook een verzekering regeling invoeren voor de tegen dekking van uitzonderlijke schadegevallen in de gezondheidszorgen.

 

 

(5)Ondersteuning van personen met een handicap

De regering zal er de ondernemingen toe aanzetten meer mindervalide werknemers in dienst te nemen.

De regering zal in overleg met de Gemeenschappen en Gewesten een aanzienlijke vereenvoudiging tot stand brengen van de procedures inzake de terugbetaling van rolstoelen en de voorwaarden van terugbetaling moderniseren.

(6)Actieve senioren

De aanwezigheid van meer en meer senioren in onze samenleving is een rijkdom. Steeds meer mensen leven langer. Dit brengt evenwel ook nieuwe kosten met zich mee. In de pensioenen wordt dit vanaf 2010 duidelijk voelbaar, wanneer de babyboomgeneratie van na de oorlog de leeftijd van 65 zal hebben bereikt. In de ziekteverzekering is dit nu reeds het geval, door de toenemende levensduur, de snelle ontwikkeling van de medische technologie en de stijgende ziektekosten voor hoogbejaarden.

Naast de algemene maatregelen om de activiteitsgraad te verhogen en de stijgende kosten van de gezondheidszorgen op te vangen, moeten ook de pensioenen worden versterkt, maatregelen worden genomen om vervroegde pensionering te ontmoedigen, de toegelaten arbeid van nieuwe vervroegde gepensioneerden af te remmen of onmogelijk te maken en de plafonds van toegelaten arbeid van zij die de wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt verder te versoepelen of definitief af te schaffen. Deze maatregelen gelden zowel voor werknemers als voor zelfstandigen rekening houdend met de specificiteit van hun statuutmoet bovendien de vervroegde uittreding worden afgeremd, moeten ouderen die dat willen, langer kunnen werken en dienen nieuwe opvangmogelijkheden te worden geschapen voor zorgbehoevende bejaarden, waardoor zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven.

Het verhogen of afschaffen van de beperkte grenzen waarbinnen actieve gepensioneerden mogen bijverdienen kadert deze visie. Dat is ook het geval voor de nieuwe kansen die bruggepensioneerden en oudere werklozen in een zogenaamde Canada Dry zullen krijgen om terug aan de slag te gaan.

(7)Betere pensioenen

De regering zal de financiering van de pensioenen versterken door een maximale inspanning te leveren voor de tewerkstelling. Op die wijze wordt het draagvlak voor de sociale zekerheid en de pensioenen in het bijzonder verbreed.

Daarnaast zal de regering :

-- het beleid van regelmatige aanpassingen van de laagste pensioenen verder zetten; ook zal het stelsel van de inkomensgarantie-uitkering voor ouderen toegankelijker worden gemaakt;

-- sommige loonplafonds aanpassen voor de berekening van de uitkeringen, waardoor de twee componenten, solidariteit én verzekering, worden versterkt die onze sociale zekerheid schragen;

-- aan de sociale partners maatregelen voorstellen die de vervroegde pensionering uittreding uit de arbeidsmarkt afremmen;

-- de reserves in het Zilverfonds stelselmatig doen toenemen;

-- de eerste pijler in het pensioenstelsel verbeteren, hetgeen voor de loon- en weddetrekkenden met een bescheiden of modaal inkomen de beste verzekering is voor het waarborgen van een pensioen dat een terugval van het welvaartsniveau vermijdt;

-- het vereenvoudigen, zonder dat daar nieuwe middelen moeten worden voor voorzien, van de pensioenopbouw in de tweede pijler; die vereenvoudiging zal onder meer slaan op het beter in overweging nemen van de internationale mobiliteit van werknemers en van het versoepelen van de moeilijk toepasbare regel dat het pensioen maximaal tachtig procent van het laatste loon mag bedragen;

-- [in samenhang met de uitbouw van een volwaardig pensioenstelsel zullen de grenzen voor het vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen optrekken en dit tot op het niveau van de werknemers worden aangepast tot een gelijkwaardig niveau zoals dat geldt voor de werknemers;]

-- de mogelijkheid onderzoeken om zijn contractuele ambtenaren een aanvullend pensioen aan te bieden.

-- de problematiek onderzoeken van de financiering van de pensioenen van de ambtenaren van de lokale besturen, in overleg met de werkgevers en werknemers.