Overzicht recente wetteksten
BS 18.12.03
Departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur
Omzendbrief WEL 2003/06 - GEZ 2003/02
Door het Lambermontakkoord en de bijzondere wet van 13 juli
2001 tot herfinanciering van de gemeenschappen en uitbreiding van de fiscale
bevoegdheden van de gewesten (Belgisch Staatsblad 3 augustus 2001) worden
jaarlijks, vanaf het begrotingsjaar 2002, nieuwe financiële middelen aan de
gemeenschappen toegekend, waaronder een vast percentage van de te verdelen winst
van de Nationale Loterij.
De voorwaarden voor de toekenning van subsidies uit de aan de
Vlaamse Gemeenschap toekomende winst van de Nationale Loterij voor bepaalde
doeleinden van openbaar nut, zijn geregeld in een besluit van de Vlaamse
regering van 8 november 2002.
Belangrijk is te noteren dat het nastreven van een in de
algemene uitgavenbegroting bepaald doeleinde van openbaar nut niet automatisch
recht geeft op de subsidie.
Op 8 november 2002 is er reeds een omzendbrief verstuurd (referentie :
omzendbrief WEL 2002/06 - GEZ 2002/02) rond de toekenning van subsidies
afkomstig van de aan de Vlaamse Gemeenschap toebedeelde winst van de Nationale
Loterij. Deze omzendbrief regelde de subsidiëring voor 2002 en de voorgaande
jaren.
In de voorliggende omzendbrief wordt de praktische regeling
voor de indiening en behandeling van de subsidieaanvragen vanaf 2003
verduidelijkt.
Dossieraanvragen uit de gehandicaptensector en voor Kind en
Gezin moeten rechtstreeks verstuurd worden aan respectievelijk het Vlaams Fonds
voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap en Kind en Gezin. Deze
omzendbrief geldt niet voor aanvragen die vallen onder het Vlaams Fonds voor de
Sociale Integratie van Personen met een Handicap en Kind en Gezin.
Contactadressen :
Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap : Tine
Roels, Sterrenkundelaan 30, 1210 Brussel.
Kind en Gezin : Raf Van den Heede, Hallepoortlaan 27, 1060
Brussel.
Welke dossiers behandelen de administratie Gezin en
Maatschappelijk Welzijn en de administratie Gezondheidszorg van het departement
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur ?
Alle subsidieaanvragen die betrekking hebben op een werking,
project of investering in het beleidsdomein Welzijn en Volksgezondheid komen in
aanmerking.
Bij de administratie Gezin en Maatschappelijk Welzijn en de
administratie Gezondheidszorg kunnen dus enkel dossiers ingediend worden rond
welzijns- of gezondheidsmateries.
De werkingssubsidies betreffen het dienstjaar voorafgaand aan
het jaar waarin de aanvraag voor die subsidies wordt ingediend.
De project- of investeringssubsidies betreffen het dienstjaar
zelf waarin de aanvraag voor die subsidies wordt ingediend.
Aan welke voorwaarden moet een subsidieaanvraag voldoen ?
Slechts publiek- of privaatrechtelijke rechtspersonen zonder winstoogmerk,
stichtingen, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en vennootschappen
met sociaal oogmerk of inrichtende machten, bedoeld in artikel 24, § 4, van de
Grondwet, kunnen een subsidieaanvraag indienen. Ze moeten al gesubsidieerd of
gefinancierd zijn door een overheid, tenzij het gaat om sociale, familiale,
menslievende, vaderlandslievende, wetenschappelijke, culturele of sportieve
activiteiten.
Elke rechtspersoon mag binnen het beleidsdomein Welzijn en
Volksgezondheid maar één subsidieaanvraag indienen per kalenderjaar.
Welke stukken moet een aanvraagdossier bevatten ?
Elke aanvraag voor subsidies moet de volgende stukken bevatten :
1. een verantwoording van het project of de investering
waarvoor de subsidies worden aangevraagd. Dat houdt onder meer in dat de
aanvraag :
- de doeleinden van de subsidies duidelijk omschrijft;
- de aangewende middelen vermeldt;
- de criteria bepaalt zodat de mate waarin het project of de investering
verwezenlijkt wordt, kan worden beoordeeld;
2. de werkelijke of geraamde kosten en de eventuele
opbrengsten;
3. de laatst goedgekeurde resultatenrekening of financiële
jaarverslag;
4. een attest van een financiële instelling met vermelding
van het rekeningnummer van de aanvrager.
Elke aanvraag wordt ingediend met een ondertekend invulformulier dat u als
bijlage bij deze omzendbrief vindt. Deze informatie vindt u ook op de volgende
website : http : //www.vlaanderen.be/welzijnengezondheid, onder de rubriek
'beleid en regelgeving'
De aanvrager moet kiezen voor welke categorie hij de aanvraag
indient. Er is een onderscheid tussen :
- O.C.M.W. : aanvragen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
- bijzondere jeugdbijstand : alle aanvragen over de bijzondere jeugdbijstand of
de integrale jeugdhulp.
- doelgroepenbeleid : alle aanvragen over armoede, vrijwilligerswerk,
etnisch-culturele minderheden, inburgering, algemeen welzijnswerk,...
- gezondheid : alle aanvragen over medisch-sociaal beleid en volksgezondheid.
- kinderrechten/gezinnen/ouderen : alle aanvragen over gezinsaangelegenheden,
het ouderenbeleid en de kinderrechten.
Waar moet u het aanvraagdossier indienen ?
Binnen de administraties Gezin en Maatschappelijk Welzijn en Gezondheidszorg van
het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur werden contactpersonen
aangewezen. Daardoor komt het dossier rechtstreeks bij de behandelende
administratie terecht.
Hieronder vindt u de namen van de aanspreekpunten waarnaar u
het aanvraagdossier voor subsidies, afkomstig van de winst van de Nationale
Loterij, mag sturen.
Dossiers over welzijn : administratie Gezin en
Maatschappelijk Welzijn :
Jan Casaert, Markiesstraat 1, 1000 Brussel
Tel. 02-553 33 37
Fax 02-553 33 60
jan.casaert@wvc.vlaanderen.be
Dossiers over gezondheidszorg : administratie Gezondheidszorg
:
Rudi Overloop, Markiesstraat 1, 1000 Brussel
Tel. 02-553 36 48
Fax 02-553 35 84
rudi.overloop@wvc.vlaanderen.be
Informatievragen
Voor aanvullende informatievragen kunnen de voorzieningen terecht bij dezelfde
contactpersonen.
Voor algemene vragen kunt u tevens contact opnemen met :
departement WVC, afdeling Coördinatie en Beleidsondersteuning :
Tina Van Assche, Markiesstraat 1, 1000 Brussel
Tel. 02-553 32 72
Fax 02-553 31 07
tina.vanassche@wvc.vlaanderen.be
Termijn voor de indiening van de aanvragen
De aanvraagdossiers voor werkingssubsidies moeten op straffe van
onontvankelijkheid ingediend worden uiterlijk op 30 juni van het jaar volgend op
het dienstjaar waarop die subsidie betrekking heeft.
De aanvraagdossiers voor project- of investeringssubsidies moeten op straffe van
onontvankelijkheid ingediend worden uiterlijk op 30 september van het
dienstjaar.
Beslissing en uitvoering
De uitbetaling van de subsidiebedragen kan maar gebeuren binnen de perken van de
beschikbare middelen en nadat de voorschotten van de voorlopige winstraming door
de federale Regering aan de Vlaamse Gemeenschap werden uitgekeerd.
Brussel, 28 november 2003.
A. BYTTEBIER,
Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld