Overzicht recente wetteksten
BS 14.05.03, Editie 2
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN |
Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit
Sector directe belastingen
Bericht aan de werkgevers, ziekenfondsen,
verzekeringsinstellingen, administraties en openbare instellingen, en eender
welke vereniging en instelling, die betrokken zijn bij de problematiek van de
terugbetaling van bedragen aan de ziekenfondsen ingevolge wettelijke subrogatie
De Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit
heeft beslist haar standpunt met betrekking tot het fiscaal stelsel van de aan
de ziekenfondsen terugbetaalde bedragen ingevolge de wettelijke subrogatie aan
te passen aan het arrest van 16 december 1996 van het Arbeidshof te Antwerpen
(afdeling Hasselt) en het arrest van 8 februari 1999 van het Hof van Cassatie
(Nederlandse afdeling, 3e Kamer).
Bijgevolg zijn de bedragen die aan de ziekenfondsen worden
terugbetaald ingevolge de subrogatie bedoeld in artikel 136, § 2, 4e
lid, van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, niet meer aan de
bedrijfsvoorheffing onderworpen, daar ze ten name van de verzekerden geen
belastbare inkomsten vertegenwoordigen.
Daaruit volgt bovendien dat de door de ziekenfondsen
toegekende wettelijke ziekte-en/of invaliditeitsuitkeringen niet meer moeten
worden geherkwalificeerd in vergoedingen van een andere aard wanneer ze, in het
kader van voormelde subrogatie, geheel of gedeeltelijk door derde instellingen
aan de ziekenfondsen worden terugbetaald. Dit impliceert dat de derde
instellingen de sommen die ze aan de gesubrogeerde ziekenfondsen hebben
terugbetaald niet meer op inkomstenfiches opgemaakt op naam van de verzekerden
moeten vermelden, terwijl de ziekenfondsen niet langer negatieve fiches, met het
oog op de nietigverklaring, moeten opstellen ten belope van het bedrag van de
vergoedingen die zij aan de verzekerden hebben uitgekeerd. Om praktische
redenen, treedt deze laatste bepaling slechts in werking voor de bedoelde sommen
die vanaf het jaar 2001 worden terugbetaald.
De vergoedingen die de derde instellingen rechtstreeks aan de
verzekerden betalen blijven uiteraard onderworpen aan de regels inzake
bedrijfsvoorheffing en het opmaken van fiscale fiches en de ermee
overeenstemmende samenvattende opgaven, in de mate dat zij voor de betrokkenen
belastbare inkomsten vertegenwoordigen.
Het is eveneens belangrijk om aan te stippen dat de Administratie van de
ondernemings- en inkomensfiscaliteit om dezelfde redenen heeft beslist het
nieuwe stelsel uit te breiden tot de sommen die aan de ziekenfondsen worden
terugbetaald in het kader van de subrogatie bedoeld in artikel 103, § 3, van de
voormelde gecoördineerde wet van 14 juli 1994. Deze uitbreiding is eveneens van
toepassing op de sommen die zijn terugbetaald vanaf het jaar 2001.
De vergoedingen die zijn betaald of toegekend tijdens het
jaar 2001 moeten bijgevolg eventueel het voorwerp uitmaken van verbeterende
fiches en samenvattende opgaven met betrekking tot het aanslagjaar 2002 en dit
overeenkomstig de regels van nr. 171 van het Bericht aan de werkgevers en aan de
andere schuldenaars van aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen inkomsten,
verschenen in het Belgisch Staatsblad van 17 april 2002, teneinde de in het
kader van de wettelijke subrogatie aan de ziekenfondsen terugbetaalde sommen van
de belastbare grondslag af te trekken. De verbeterende fiche die wordt opgemaakt
door de instelling die de terugbetaling verricht :
- moet de tijdens het jaar 2001 aan het ziekenfonds verrichte
terugbetaling ingevolge subrogatie niet meer vermelden;
- moet eventueel het totaal van de ingehouden bedrijfsvoorheffing, met inbegrip
van de bedrijfsvoorheffing ingehouden op de terugbetaling ingevolge subrogatie
in de mate dat deze voorheffing niet is teruggevorderd bij de fiscale
administratie, vermelden. Die voorheffing is of zal worden verrekend bij de
regularisatie van de fiscale toestand van de belastingplichtige (de verzekerde)
voor het aanslagjaar 2002 - inkomsten van het jaar 2001.
Wat de terugbetalingen ingevolge subrogatie betreft die vanaf
1 januari 2002 werden uitgevoerd, kan de bedrijfsvoorheffing die op deze sommen
zou zijn ingehouden teruggevorderd worden bij de fiscale administratie door een
afzonderlijke aanvullende « negatieve » aangifte ten belope van het te
recupereren bedrag in te dienen, overeenkomstig de regels van de nrs 181 en 182
van het voormelde Bericht aan de werkgevers en aan de andere schuldenaars van
aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen inkomsten. Een dergelijke aanvullende
aangifte kan worden ingediend tot en met 31 december 2003. Bij die negatieve
aangifte moet een brief worden gevoegd waarin het te recupereren bedrag wordt
gerechtvaardigd en het rekeningnummer wordt vermeld waarop de terugbetaling moet
worden verricht. De bijzondere aandacht wordt er op gevestigd dat het bedrag van
de te recupereren bedrijfsvoorheffing in geen geval op een gewone aangifte zelf
rechtstreeks door de instelling mag worden gecompenseerd met de verschuldigde
bedragen van de bedrijfsvoorheffing.
Het al dan niet terugvorderen van de bedrijfsvoorheffing is
bepalend voor de wijze waarop de inkomstenfiches met betrekking tot het
aanslagjaar 2003 (inkomsten van het jaar 2002) moeten worden opgemaakt door de
instelling die de terugbetaling ingevolge subrogatie verricht :
1. Indien de bedrijfsvoorheffing is of zal worden
teruggevorderd bij de fiscale administratie, vermeldt de inkomstenfiche niet :
- de tijdens het jaar 2002 ingevolge subrogatie gedane
terugbetaling aan het ziekenfonds;
- de ingehouden bedrijfsvoorheffing op de ingevolge subrogatie verrichte
terugbetaling.
2. Indien de bedrijfsvoorheffing niet werd teruggevorderd (en
niet zal worden teruggevorderd), vermeldt de inkomstenfiche :
- niet de aan het ziekenfonds tijdens het jaar 2002 ingevolge
subrogatie gedane terugbetaling;
- wel het totaal van de ingehouden bedrijfsvoorheffing, met inbegrip van het
bedrag van de bedrijfsvoorheffing ingehouden op de terugbetaling ingevolge
subrogatie. Die voorheffing zal verrekend worden bij de regularisatie van de
fiscale toestand van de belastingplichtige (de verzekerde) voor het aanslagjaar
2003 - inkomsten van het jaar 2002.
De aandacht wordt tenslotte nog gevestigd op het belang van
de correcte toepassing van de voormelde richtlijnen, zodat een dubbele belasting
bij de verzekerden kan worden rechtgezet of worden vermeden.