Overzicht recente wetteksten
BS 19.12.02, Editie 2
De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet van 23 maart 1994 betreffende het
georganiseerd vrijwilligerswerk in de welzijns- en gezondheidssector;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 1994
ter uitvoering van het decreet van 23 maart 1994 betreffende het georganiseerd
vrijwilligerswerk in de welzijns- en gezondheidssector, inzonderheid op artikel
15;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 2001
houdende vaststelling van de lijst van subsidiabele vrijwilligersactiviteiten;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 16 mei 2002;
Gelet op de beraadslaging van de Vlaamse regering, op 17 mei
2002, betreffende de aanvraag om advies bij de Raad van State binnen een maand;
Gelet op het advies nr 33.502/3 van de Raad van State,
gegeven op 23 september 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van
de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid, Gelijke Kansen en
Ontwikkelingssamenwerking;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1. In artikel 4 van het besluit van de Vlaamse
regering van 1 juni 2001 houdende vaststelling van de lijst van subsidiabele
vrijwilligersactiviteiten worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden « 300 000 frank »
vervangen door de woorden « 7.400 euro »;
2° in het tweede lid wordt 4° vervangen door wat volgt :
« 4° behoudens wanneer het aangevraagde subsidiebedrag lager is wordt een
minimumsubsidie toegekend van 5.000 euro. »;
3° aan het tweede lid worden een 5°, 6°, 7° en 8° toegevoegd,
die luiden als volgt :
« 5° het resterende begrotingskrediet wordt onder de in aanmerking komende
organisaties verdeeld op basis van het aantal vrijwilligers dat ingezet wordt
voor de in artikel 2 vermelde activiteiten en waarvoor een ondertekende
afsprakennota bestaat, met uitsluiting van de vrijwilligers die administratieve
functies, bestuurlijke functies of beleidsfuncties in de organisatie verrichten;
6° de verdeling van het resterende krediet per organisatie
gebeurt volgens de hierna vermelde coëfficiënten die verbonden zijn aan het
aantal vrijwilligers die de organisaties inzetten overeenkomstig 5° :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
7° organisaties die in het vorige werkjaar een winst boekten
die het voor het huidige werkjaar aangevraagde subsidiebedrag overschrijdt,
komen niet in aanmerking voor een subsidie;
8° organisaties die de hun toegekende subsidie voor de twee
vorige werkjaren niet volledig hebben verantwoord, komen slechts in aanmerking
voor het minimale subsidiebedrag. »
Art. 2. In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende
wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden « vóór 1 juli » vervangen door de woorden
« vóór 31 maart »;
2° in het tweede lid worden de woorden « vóór 15 juli » vervangen door de
woorden « vóór 15 april ».
Art. 3. In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de woorden
« 31 december 2001 » vervangen door de woorden « 31 december 2003 ».
Art. 4. Het in artikel 6 van hetzelfde besluit vermelde
formulier wordt vervangen door het formulier waarvan het model als bijlage bij
dit besluit is gevoegd.
Art. 5. De procedure voor de subsidieaanvragen voor het
subsidiejaar 2002, zoals aangekondigd bij het schrijven van 23 januari 2002 van
de afdeling Algemeen Welzijnsbeleid aan alle erkende vrijwilligersorganisaties,
wordt bevestigd.
Art. 6. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari
2002.
Art. 7. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan
personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 11 oktober 2002.
De minister-president van de Vlaamse regering,
P. DEWAEL
De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid, Gelijke Kansen
en Ontwikkelingssamenwerking,
M. VOGELS
Bijlage
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
Afdeling Algemeen Welzijnsbeleid
Markiesstraat 1, 1000 Brussel
tel 02/553 33 30 fax 02/553 33 60
(aan te vullen met jaartal waarop het document betrekking
heeft)
AANVRAAG VOOR HET VERKRIJGEN VAN EEN SUBSIDIE OVEREENKOMSTIG DE REGELGEVING
"VRIJWILLIGERSWERK IN DE WELZIJNS- EN GEZONDHEIDSSECTOR"
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Een correcte aangifte is van belang omdat de Vlaamse Gemeenschap gebruik maakt
van een gemeenschappelijk klantenbestand.
Dezelfde verantwoordingsstukken kunnen niet gebruikt worden voor het bekomen van
verschillende subsidies.
Gezien het beperkte subsidiebedrag en de moeilijkheden rond reservevorming en
giften (eigen middelen) enerzijds en de doelstelling om de subsidie aan de
vrijwilligerswerking zelf te besteden anderzijds zal in de individuele besluiten
geen mogelijkheid meer worden voorzien voor de opbouw van reserve, dit kan
alleen met andere al dan niet eigen middelen.
Door dit document te ondertekenen onderschrijft de
organisatie de correctheid en de volledigheid van de gegevens. Onjuiste en
onvolledige aanvragen zijn niet ontvankelijk en zullen dus geweerd worden uit de
subsidies. Niet correcte aangiftes kunnen ook aanleiding zijn tot terugvorderen
van subsidies (na onderzoek).
Voor de verantwoording wordt een financieel en een werkingsverslag gevraagd
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Deze originele en volledig ingevulde subsidiëringsaanvraag
van 8 pagina's moet samen met de bijlagen aangetekend verstuurd worden aan :
afdeling Algemeen Welzijnsbeleid
t.a.v. Mevr. Rita Storme
Markiesstraat 1
1000 Brussel.
en daar toegekomen zijn vóór 31 maart van het jaar waarop document betrekking
heeft.
De poststempel geldt als bewijs.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse
regering van houdende vaststelling van de lijst van subsidiabele
vrijwilligersactiviteiten.
Brussel, 11 oktober 2002.
De minister-president van de Vlaamse regering,
P. DEWAEL
De Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid, Gelijke Kansen en
Ontwikkelingssamenwerking,
M. VOGELS